Μιά συχνή ερώτηση - προβληματισμός των ιδιοκτητών σκύλων στους κτηνιάτρους

" ο σκύλος μου δεν τρώει - δεν έχει όρεξη "

Αιτίες και θεραπεία της ανορεξίας στους σκύλους

Ας την ορίσουμε κατ΄αρχήν ως μείωση ή απουσία της όρεξης στο σκύλο. Αν σε αυτή την διαπίστωση σας οδηγεί η μειωμένη ημερήσια ποσότητα τροφής που αναγράφεται στην συσκευασία της ως ο ενδεικνυόμενος μέσος όρος, να ξέρετε πως ένας σημαντικός αριθμός σκύλων τρώνε μόνο το 60-70% αυτής της προτεινόμενης ποσότητας.

Υπάρχουν πολλοί πιθανοί λόγοι για την απώλεια της όρεξης στον σκύλο. Η λύση είναι να βρεθεί η αιτία για να δοθεί η κατάλληλη θεραπεία.

Ως ανορεξία στους σκύλους περιγράφεται η ΠΛΗΡΗΣ απώλεια όρεξης για τροφή.

Η απώλεια της όρεξης στον σκύλο μπορεί να είναι ένδειξη κάποιας ασθένειας και πρέπει να αναζητηθεί κτηνιατρική βοήθεια, αν παρατηρήσετε αλλαγές στις διατροφικές συνήθειές του. Πρέπει να ερευνηθεί εγκαίρως η άρνηση για φαγητό στους σκύλους που συνήθως τρώνε καλά.

Οι περισσότεροι σκύλοι αντέχουν χωρίς πρόβλημα μια-δυο μέρες χωρίς τροφή, όμως μην περιμένετε καιρό αν η ανορεξία επιμείνει, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

Η αντιμετώπιση της μειωμένης όρεξης του σκύλου, καλό είναι να  προσδιοριστεί από τον κτηνίατρό σας, αφού διαγνωστεί η αιτία του προβλήματος.

Λόγοι για τους οποίους ένας σκύλος μπορεί να μην τρώει ή να τρώει εμφανώς λιγότερο μπορεί να είναι:

-Ασθένεια:

Παρατηρείστε για τυχόν άλλα συμπτώματα και αν υπάρχουν, καλό είναι να επικοινωνήσετε με τον κτηνίατρό σας.  Κάποιες περιπτώσεις σοβαρών ασθενειών, όπως καρκίνος, διάφορες συστημικές μολύνσεις, οδοντική νόσος, ξένα σώματα, πόνος, προβλήματα στο συκώτι, νεφρική ανεπάρκεια κ. ά. δημιουργούν απώλεια όρεξης.

Εάν η απώλεια οφείλεται σε ασθένεια, ο κτηνίατρος θα συστήσει -μεταξύ άλλων- κάποια ειδική διατροφή που θα καλύπτει τις διατροφικές ανάγκες του σκύλου σας, για το διάστημα της ασθένειας. Μερικές φορές αυτές οι «κλινικές δίαιτες» ( όπως λέγονται αυτές οι τροφές) έχουν ειδική σύσταση και οι σκύλοι δεν τις προτιμούν, ιδιαίτερα αν ο σκύλος είναι συνηθισμένος να τρώει τακτικά λιχουδιές ή ανθρώπινα τρόφιμα.

Σε μια τέτοια περίπτωση δεν θα εξαναγκάσουμε έναν άρρωστο σκύλο σε λιμοκτονία. Κάποιες από αυτές υπάρχουν και σε συσκευασία κονσέρβας που είναι πολύ πιο γευστική. Μιλήστε με τον κτηνίατρό σας για να βρεθεί εναλλακτική λύση. Στις πιο σοβαρές περιπτώσεις, μπορεί να χορηγήσει σκευάσματα τόνωσης της όρεξης, να προτείνει σίτιση με υγρή τροφή ή υποκατάστατο διατροφής ή ακόμα να καταφύγει σε τοποθέτηση σωλήνα σίτισης (ρινοοισοφαγικός καθετήρας).

-Πρόσφατος εμβολιασμός:

Οι εμβολιασμοί μερικές φορές έχουν κάποιες τοπικές ή γενικές παρενέργειες, συνήθως ελαφράς μορφής και μικρής διάρκειας, μεταξύ των οποίων μπορεί να είναι και η προσωρινή απώλεια της όρεξης στους σκύλους.

Αυτές οι ελάχιστες πιθανές παρενέργειες δεν συνιστούν σε καμία περίπτωση αιτία ΜΗ εμβολιασμού, καθώς οι εμβολιασμοί προφυλάσσουν από πολλές σοβαρές και μεταδοτικές ασθένειες τους σκύλους και τον άνθρωπο και έχουν σώσει τις ζωές εκατομμυρίων κατοικίδιων ζώων στα τελευταία 100 χρόνια.

-Μειωμένη όρεξη το καλοκαίρι:

Είναι γνωστό ότι η ζέστη το καλοκαίρι επηρεάζει αρνητικά την δραστηριότητα τόσο των ανθρώπων και των ζώων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα μειωμένη ανάγκη και για τροφή, με αποτέλεσμα την μειωμένη κατανάλωσή της.

-Ταξίδια και νέο ή άγνωστο περιβάλλον:

Ένα ταξίδι ή μετακόμιση σε νέο σπίτι, ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την όρεξη του σκύλου. Για κάποιους σκύλους μπορεί να χαρακτηριστεί σαν ασθένεια μετακίνησης, ναυτία κίνησης, ενώ κάποιοι άλλοι γίνονται νευρικοί ή νοιώθουν άβολα σε νέα μέρη. Μετά από κάποιο μικρό διάστημα προσαρμογής, η όρεξη θα επανέλθει στα φυσιολογικά.

-Απώλεια αγαπημένου προσώπου ή εισαγωγή νέου μέλους στην οικογένεια:

Είναι σύνηθες φαινόμενο σε σκύλους ιδιαίτερα συνδεδεμένους με τους ιδιοκτήτες του (φαινόμενο εξανθρωπισμού) μετά από απώλειά τους (θάνατος, απομάκρυνση-χωρισμός-διαζύγιο κλπ).

Η γέννηση παιδιού αποτελεί επίσης, αιτία για διαταραχή της συμπεριφοράς του σκύλου (αλλαγές στις συνήθειες της ούρησης, επιθετικότητα από ζήλεια, εκδικητικότητα κ.ά.).

-Επιλεκτικότητα ή προβλήματα συμπεριφοράς:

Επειδή μερικοί σκύλοι είναι επιλεκτικοί, η άρνηση για φαγητό μπορεί να προκληθεί από καταστάσεις στις οποίες δεν νοιώθουν άνετα, όπως π.χ από την παρουσία ενός άλλου σκύλου ή από το ύψος του δοχείου της τροφής ή μια δυσάρεστη οσμή. Καθώς όμως η μειωμένη όρεξη μπορεί να οφείλεται και σε ασθένεια, καλό είναι να μην υποθέσουμε ως πρώτη αιτία της την επιλεκτικότητα, αν πρώτα δεν αποκλείσουμε τυχόν ασθένεια.

Αν η μειωμένη όρεξη του σκύλου σας οφείλεται σε πρόβλημα συμπεριφοράς από επιλεκτικότητα ή δυσφορία με το φαγητό και δεν είναι αποτέλεσμα προβλήματος υγείας,  μπορείτε να κάνετε κάποια «κόλπα» για να τον ενθαρρύνεται να φάει όπως:

• Αποφυγή snack και κάθε λογής λιχουδιών όσο επίμονα και αν το ζητά.
  • Σε περίπτωση που δεν το ακολουθείτε – καθιέρωση ταΐσματος με κανονικό πρόγραμμα, δύο φορές την ημέρα  σε όσο πιο σταθερό ωράριο γίνεται.
  • Μπορείτε να κάνετε το γεύμα διασκέδαση για τον σκύλο, παίζοντας π.χ με ένα παιχνίδι που περιέχει τρόφιμο ή επιβραβεύοντας το σκυλί σας με το φαγητό του, όταν κάνει ένα τέχνασμα.
  • Κάνοντας το σκύλο σας μια βόλτα πριν το γεύμα.
  • Αλλαγή στον τρόπο διατροφής του σκύλου σας. Αν τον ταΐζετε μαζί με άλλα ζώα, δοκιμάστε να τον ταΐζετε μόνο του. Δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε διαφορετικά μπολ ή πιάτα σε διαφορετικά ύψη για να διαπιστώσετε αν προτιμά κάτι διαφορετικό. Βάλτε σαν δοκιμή και λίγη ποσότητα τροφής στο πάτωμα δίπλα στην ταΐστρα.
  • Σε περιπτώσεις που υπάρχουν πολλοί εμπλεκόμενοι στη διαδικασία ταΐσματος (παιδιά, γονείς, φίλοι του ιδιοκτήτη) ερευνήστε προσεκτικά την πιθανότητα να δίνουν αυτοί λιχουδιές ή από το φαγητό τους, καθώς συχνά υποκύπτουν ( ειδικά οι πιο ηλικιωμένοι ) στις ικεσίες του «καημένου» του ζώου.
  • Δοκιμάστε κάποιες διαφορετικές τροφές ή και ανάμιξη της ξηράς τροφής με λίγη κονσέρβα.
Σε κάθε περίπτωση που η ανορεξία οφείλεται  σε δυστροπία ή κακή αγωγή, να ξέρετε πως πάντοτε θα υπερισχύσει η άποψη του πιο ισχυρού και πεισματάρη – «του αρχηγού», που σε κάθε περίπτωση πρέπει να είναι ο ιδιοκτήτης. Είναι το καλύτερο, τόσο για το ζώο όσο και για τον ίδιο και την οικογένεια του (τήρηση ιεραρχίας).
Κυριακίδου Μαρία
Κτηνίατρος Θεσσαλονίκη

ΚΤΗΝΙΑΤΡΕΙΟ - ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ

riko